

„Mis silmist, see meelest“ lähenemine on mugav suhtumine jäätmetesse, kuid see ei aita meil tegelda jäätmetega seonduvate keskkonna-, sotsiaal- ja majandusprobleemidega. Looduslikult jäätmeid ei teki, küll aga on inimtekkeliste jäätmete osakaal maailmas aina kasvav.
Jäätmeaudit on esimene samm jäätmekäitluse muutmise suunas. See aitab hinnata hetkeolukorda, tõsta teadlikkust olemasolevatest väljakutsetest ja töötada nende probleemide lahendamiseks välja tegevuskava.
Programmis vaatame üle kooli ühe päeva jäätmeid, sorteerime, kaalume ja paneme kirja. Tulemuste alusel koostame erinevate meetodite abil tegevuskava, kuidas koolis teadlikkust suurendada, jäätmeid vähendada, paremini sorteerida ja rohkem taaskasutada.
Programmi kava:
- Sissejuhatus
- Teemat tutvustav esitlus
- Sorteerimismäng
- Jäätmeaudit
- Tegevuskava koostamine
- Väike taaskasutuse/ümbertöötlemise projekt
- Päeva kokkuvõte
Õpipädevused:
Õpitulemused:
• mõistab säästva arengu eesmärkide komplekssust ja oma vastutust tarbijana;
• oskab pöörata tähelepanu oma tarbimisvalikutele ja võimalustele teha pakendivabamaid valikuid;
• oskab prügi sorteerida ja mõistab jäätmete vähendamise;
• taaskasutamise ja ümbertöötlemise vajalikust;
• osaleb arutelus ja oskab oma nägemusi väljendada;
• on saanud maailmapilti laiendav kogemuse;
• toimetab oma klassikaaslastega koostöös.
Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:
Õppeprogramm toetab säästliku mõtteviisi kujunemist, jäätmete sorteerimise põhimõtete kinnistamist ja nende olulisuse mõistmist. Õppeprogramm toetab loodusvaatluste oskuste kujundamist, sotsiaalsete pädevuste arengut.
Läbivad teemad on keskkond ja jätkusuutlik areng, tervis ja ohutus ning väärtused ja kõlblus.
III kooliaste: Elus- ja eluta looduse seosed. Õppesisu: Inimtegevus, tehnoloogia ja looduslik tasakaal. Energia tarbimine ja materjalide taaskasutamine. Euroopa ja Eesti asustus. Õppesisu: Linnastumisega kaasnevad majanduslikud, sotsiaalsed ja keskkonnaprobleemid.
Gümnaasium: 2.2.4.1. I kursus „Rahvastik ja majandus“ 2.2.4.3. III kursus „Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid“ Ökoloogia Keskkonnakaitse Ühiskonna areng ja üleilmastumine
Meetodid:
esitlus, mäng, jäätmeaudit, arutelu, rühmatöö, käeline tegevus
Juhis õpetajale:
Programmis analüüsime kooli eelmise päeva prügikastide sisu, võimalusel ka söökla jäätmed.
Meie võtame sorteerimiseks kaasa:
- koormakated
- jäätmeliikide sildid
- kaalud
- kastid/kotid
- kummikindad õpilastele
- arvuti hindamistabeliga
Programmi läbiviimist tuleb majandusjuhataja ja koristajatega kokku lepida ning informeerida lapsevanemaid (näidiskiri olemas).
Sihtgrupp:
Kestus:
Grupi suurus:
Toimumise aeg:
Hind:
Lisainfo:
Õppeprogramm toimub koolis. Programmi maksumusele lisandub transpordikulu 0,2 EUR/km.
Läbiviimise koht:
Maakond:
Keskus:
Otsekontakt:
5353 6961
Programmi läbiviija:
Keel:
Viited:
Seotud failid:
Juhendmaterjal jäätmeauditi läbiviimiseks
näidis kiri lapsevanematele
Pikk kirjeldus:
1. Sissejuhatus ja tuttavaks saamine - 10 min
2. Teemat tutvustav esitlus - 20 min
märksõnad: jäätmete vältimine, vähendamine, taaskasutamine, ümbertöötlemine; toote kasutusiga vs toote elutsükkel; toodete teekond; mis saab meie asjadest? Millist materjali on lihtne ringlusesse võtta? Millist materjali on keeruline ringlusesse võtta?
3. Sorteerimismäng - 15 min
Kas vanapaberisse, kompostisse või olmejäätmetesse? Kas olmejääde või hoopis ohtlik jääde? Kas pakendikonteinerisse või olmekonteinerisse? Mängime sorteerimist läbi.
4. Jäätmeaudit - 70 min
Eelneva koolipäeva prügikastide sisu sorteerimine, kaalumine ja tabeli sisestamine. Lapsed jagunevad rühmadesse: sorteerimisgrupp, kaalumisgrupp, kvaliteedikontrolli, andmete sisestamise ja reporterite grupp. Analüüsida võiks vähemalt 50% kooli prügikastide sisust. Söökla ja tualettruumide prügikastide sisu jääb sorteerimata, kuid võimalusel kaalutakse.
5.Tegevuskava koostamine/kujundamine - 60 min
metoodika: rühmatöö, arutelu, joonistamine, kujundamine
Kuidas ja miks need jäätmed tekkisid? Kuidas nende jäätmete tekkimist vähendada? Kuhu on vaja prügikaste jäätmete sorteerimiseks? Toimub rühmatöö ja kujundame tegevuskava plakati
6. Käeline tegevus - väike taaskasutamise/ümbertöötlemise projekt - 20 min-40 min
nt vanapaberist käsitööpaberi tegemine, vermikomposteri meisterdamine
7. Päeva kokkuvõte - 10 min