
Programm on valminud Roc Al Mare Kooli tellimusel 2018. Sobilik noortele, kelle teadmised võimaldavad arusaamist inimtegevuse, looduse ja pärandkultuuri vastasseisust ja harmooniast reaalelus. Programmi keskne teema on fosforiidi kaevandamine ja sellega kaasnevad probleemid ning majanduslik õitseng ja harmoonia. Programmil külastame, Maardu järve, Maardu keemiakombinaadi, Muuga (Uus) sadama, Maardu linna, Rootsi-Kallavere küla, ja selle muuseumi, Rebala muinsuskaitseala, Koljunuki sadama, Ülgase fosforiidikaevanduse, Tallinna prügila, Pilpaküla (Maardu põhjakarjääride ala) inimtegevuse mõju loodusele ja pärandkultuurile ning harmooniat. Link teekonnakaardile.
Maardu järve kujunemine, ajalugu, mõjutused, tänane päev. Järve veeproovi uurimine, pH mõõtmine. Uussaadama teke, mõju, areng ja tulevik. Langetatud tammikuga tutvumine. Maardu keemiakombinaadi teke, areng, muutused, mõju, tulevik. fosforiidi kaevanduste teke, mõju, muutused, ajalugu, mõju, (karjääri transee külastus) Tallinna prügila teke, ajalugu, mõju, arengud (prügila lähuümbruse külastus ja õhukvaliteedi hindamine isiklikul tasandil).. Maardu linna teke ja ajalugu, Kallavere küla ajalugu, mõju ja areng. 16. jajandi karjatänava ja Vana-Rootsi küla muuseumi külastus Koljunuki sadama ajalugu, mõju, arengud, (Eesti loodusliku süvasadama külastus), pilpaküla ajalugu, teke, mõju, areng, (külastus ja arhitektuuri kommenteerimine) Söömine Ülgase külaplatsil. Ülgase forforiidikaevanduse teke ajalugu, mõju, nahkhiirte elu ja mõju.(fosforiidi uurimine ja vaatlus) kaevanduskäigu suudme külastus 01.06.-31.08.). Rebala muinsuskaitseala teke, ajalugu, mõju, areng, Rebala küla ja Rebala muuseumi kalmete külastus.
Õpipädevused:
Õpitulemused:
Õppida seostama geoloogilisi protsesse elu arenguga Maal ning seostama neid ka maavarade tekkimisega
Õppida tundma Eesti geoloogilist aluskorda ning maavarasid ning nende geograafilist jaotust – liiv, lubjakivi, graniit, savi, põlevkivi, turvas
Määrama erinevate vete kvaliteeti: elektrijuhtivus, pH, temperatuur.
Märkamisoskuse ja analüüsivõime arendamine
Anda sisu mõistetele – kambrium, ordoviitsium, silur ja devon
Nuhvlite kasutusfunktsioonide õppimine
Tegevusõpe
Koostööoskuse arendamine looduses grupitööd läbi viies
Teadmiste süvendamine kultuuriloost ning loodusest
Erinevate õppeainete integratsioon
Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:
2. Läbiv teema „Keskkond ja jätkusuutlik areng“
4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet“
7. Läbiv teema „Tervis ja ohutus“
III kooliaste: 2.2.4.2. Selgroogsete loomade tunnused,
4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet” 4.1. Läbiva teema „Kultuuriline identiteet” käsitlemisega taotletakse õpilase kujunemist kultuuriteadlikuks inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõte- ja käitumislaadi kujundajana ning kultuuride muutumist ajaloo vältel, kellel on ettekujutus kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate eripärast ning kes väärtustab omakultuuri ja kultuurilist mitmekesisust ning on kultuuriliselt salliv ja koostööaldis.
Geograafia VI kooliaste 4.2.2. Õpitulemused ja õppesisu 1. Kaardiõpetus Õppesisu Maa kuju ja suurus. Kaartide mitmekesisus ja otstarve. Üldgeograafilised ja temaatilised kaardid sh maailma ja Euroopa poliitiline kaart. Trüki- ja arvutikaardid, sh interaktiivsed kaardid. Mõõtkava, vahemaade mõõtmine looduses ja kaardil. Suundade määramine looduses ja kaardil. Asukoht ja selle määramine, geograafilised koordinaadid. Ajavööndid.
Mõisted: plaan, kaart, üldgeograafiline ja teemakaart, arvutikaart, interaktiivne kaart, satelliidifoto, aerofoto, asimuut, leppemärgid, mõõtkava, suure- ja väikesemõõtkavaline kaart
Meetodid:
Aktiivvestlus, kogemus ja elamusõpe. Praktilised grupiülesanded nagu fosforiidi kaevandamise mõju nahkhiirte elukohale ja inimeste elukohtadele ning majandustegevuse intensiivsusele, loovust arendavad tegevused eksperimendid Maardu järve, kaevandustransee veekvaliteedi uurimisel ja pH mõõtmine. Õppepäeva lõpus on kokkuvõtted ja arutelu.
Loodusgiidil on kaasas fosforiidi näidis. Vajalik eelinfo edastakase linkidena haridusasutusele e-posti teel.
Juhis õpetajale:
Riietus ja jalanõud palume valida vastavalt ilmastikule ja õues viibimiseks. Tutvustage õpilastele eelnevalt programmi teemat ning asukohta. Alustada teema tutvustamisega koolis, et õpilastel on võimalus omandatud teadmisi rakendada praktikasse looduses liikudes. Peale õppekäigu toimumist jätkake teema käsitlemist koolis. Korrake programmil nähtut/kuuldut.
Sihtgrupp:
Kestus:
Grupi suurus:
Toimumise aeg:
Hind:
Lisainfo:
Kestvust ja külastavate objektide arvu saame soovi korral lisada või ära jätta vastvalt raha hulgale ja ajalisele piirangule. Sisaldab Vana-Rootsi muuseumi pileteid.
Teekond võimalik läbida ka jalgratastel.
Viime programme läbi soovi kohaselt haridusasutustes või soovitud asukohas.
Erivajadustega õpilaste osalemise puhul on vajalik võtta kontakti. Selgitame välja puuded, erivajadused ja taristu võimalused.
Tagasisidet õppeprogrammi kvaliteedi kohta saab anda keskkonnahariduse veebilehe kaudu. Vahetu tagasiside õpetajalt ja õpilastelt saadakse programmi kokkuvõtte tegemisel suuliselt: millest räägid oma kaaslasele või perele, mis õnnestus, mis üllatas, mis häiris, mida teha teisiti, kas tuled uuesti järgmisele programmile.
Juhendajate hariduslik valmisolek.
Priit Adler: kõrgharidus- õpetatud agronoom, keskkonnaspetsialist, keskkonnamõju hindaja, müraekspert, loodusgiid tase 5, noorsootöötaja tase 6, matkajuht, TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.
Ain Aasa: kõrgharidus, loodusainete õpetaja, loodusgiid, matkajuht, TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.
Läbiviimise koht:
Läbiviimise asukoht:
59.444888685186, 24.9954854
Maakond:
Keskus:
Otsekontakt:
5132149
Keel:
Pikk kirjeldus:
15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda metsas ja õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine.
Tegevused 4 tundi koos 30 min söögipausiga,
Maardu järve kujunemine, ajalugu, mõjutused, tänane päev. Järve veeproovi uurimine, pH mõõtmine. Uussaadama teke, mõju, areng ja tulevik. Langetatud tammikuga tutvumine. Maardu keemiakombinaadi teke, areng, muutused, mõju, tulevik. fosforiidi kaevanduste teke, mõju, muutused, ajalugu, mõju, (karjääri transee külastus) Tallinna prügila teke, ajalugu, mõju, arengud (prügila lähuümbruse külastus ja õhukvaliteedi hindamine isiklikul tasandil).. Maardu linna teke ja ajalugu, Kallavere küla ajalugu, mõju ja areng. 16. jajandi karjatänava ja Vana-Rootsi küla muuseumi külastus Koljunuki sadama ajalugu, mõju, arengud, (Eesti loodusliku süvasadama külastus), pilpaküla ajalugu, teke, mõju, areng, (külastus ja arhitektuuri kommenteerimine) Söömine Ülgase külaplatsil. Ülgase forforiidikaevanduse teke ajalugu, mõju, nahkhiirte elu ja mõju.(fosforiidi uurimine ja vaatlus) kaevanduskäigu suudme külastus 01.06.-31.08.). Rebala muinsuskaitseala teke, ajalugu, mõju, areng, Rebala küla ja Rebala muuseumi kalmete külastus.
15 min - Kokkuvõte õppekäigust.
Tegevus põhikooli õpilastele – miks Eestis fosforiiti ei kaevandata?