
Eesmärgid:
- saada teadmisi rabade kujunemisest Muraste raba näitel (tekkimine ja soo liigid)
- tutvuda rabaga kui elukeskkonnaga
- õppida tundma rabaga seotud iseloomulike taimi, loomi ja linde
- arutleda rabade tähtsuse üle
- saada teadmisi turba kasutamise ajaloost ja tänapäevast
- arutleda rabade kasutamisega seotud keskkonnaprobleemide üle
- tunda looduses tegutsemisest rõõmu!
Relation to curriculum:
Interdisciplinary integration:
I kooliaste: aastaajad organismid ja elupaigad organismide rühmad ja kooselu
II kooliaste: soo elukeskkonnana
III kooliaste: ökoloogia ja keskkonnakaitse
Guidance for teacher:
Tutvustada õpilastele eelnevalt programmi teemat ning asukohta. Võimalusel alustada teema tutvustaisega juba koolis, et looduses liikudes oleks õpilastel võimalus omandatud teadmisi rakendada praktikasse. Peale retke toimumist jätkata teema läbimist koolis. Korrata nähtut/kuuldut. Kaasasoleva õpetaja roll programmis on retkejuhi toetamine suhtlemises õpilastega. Programmi ajal abistab õpetaja üldise korra hoidmisel.
Target group:
Duration:
Group size:
Occurence time:
Price:
Additional info:
Selga ilmastikule vastavad riided (programm toimub täies mahus õues), jalga kummikud, kaasa piknikusöök ja -jook (palume eelistada loodus- ja tervisesõbralikku toitu, soovitavalt igal lapsel oma seljakotis). Rajal ei ole võimalik liikuda ratastooliga.
Place of performance:
Location of execution:
59.458228406619, 24.426574515344
Program performer:
Language:
Last saved:
Long description:
Sissejuhatus raja alguspunktis 15 minutit
- Tervitusring – lähtudes grupist valime sobiva mängu/icebreaker tegevuse ühtse meeskonnatunde tekitamiseks
- Eesseisva retke tutvustus – tutvustame Muraste looduskooli ning käesoleva programmi pealkirja ja sisu. Vaatame üle grupi riietuse ning anname soovitusi mõnusamaks looduses liikumiseks. Räägime võimalikest ohtudest, millele tähelepanu pöörata.
- Retkejuht uurib grupilt, mida retkelised juba sellest teemast koolis on teada saanud ja mida nad ootavad retkelt
- Loodusesõbra meelespea – tuletame meelde, et looduskeskkond on elusorganismide kodu ning meie ülesandeks on nende igapäevaelu võimalikult vähe häirida. Räägime vaiksel häälel, jäätmed võtame endaga kaasa, kõnnime ettenähtud radadel ning laseme teistel elada.
Teema käsitlus: Praktiline loodusretk kestusega 2-2,5 tundi. Teemade käsitlemisel võetakse arvesse grupi vanust ning nende eelnevaid teadmisi. Sisu paremaks omandamiseks viiakse läbi erinevaid mänge (otsimine loodusest, detailide märkamine jmt) ning rakendatakse erinevaid meeleelundeid (kompimine, nuusutamine, vaatamine, kuulamine).
- Soo elukeskkonnana.
- Soode teke ja paiknemine.
- Soode areng: madalsoo, siirdesoo ja raba.
- Elutingimused soos. Soode elustik.
- Soode tähtsus. Turba kasutamine. Kütteturba tootmise tehnoloogia.
- Siduda praktiline looduse tundmine ja koolis õpitu
Retke teises pooles on 15-30 min söögipaus, mis toimub looduses (piknikuplats ei ole eraldi ettevalmistatud).
Kokkuvõte ja lõpuring retke lõpp-punktis 15 minutit
Kokkuvõtva ringi lõpus jagame ka õpetaja ja lastega koduülesannet, mis aitab metsas õpitut paremini kinnistada ning koolis õpituga paremini seostada.