Mets droonivaatena, silmapiiril teletorn ja päikeseloojang
Raul Savimaa

Õppeprogrammi eesmärk on käsitleda kogukondade ja ühiskonna vastutust metsakoosluste ja elukeskkonna jätkusuutlikkuse teemal ning õpetada turvalist ja säästlikku käitumist ning jätkusuutlikku metsahoidu. Räägime praktilise loodushoiu, looduse propageerimise ja looduskaitsele kaasamise teemadel. Arutleme ringmajanduse, prügi sorteerimise, kliimamuutuste ning muude keskkonnahoiu aktuaalsete probleemide ja lahendusvõimaluste üle. Räägime looduskaitse­listest ja loodust tutvustavatest tegevustest ning võimalustest Eestis. Oleme selleks valinud mitmekesise metsa Tallinna lähistel Laiaküla ja Maardu piiril, kus kohtuvad elupiirkond, tööstuspiirkond ning looduslikud alad. Õpperetkel tutvume erinevate looduskooslustega, vaatame kobraste tegevuse jälgi ning külastame Peeter Suure merekindluse Kaldase stolli ava ning Miku raudkive. Retk on sobilik ka liikumise erivajadusega õpilastele.

Programmil on Eesti Keskkonnahariduse Ühingu  keskkonnaharidusliku õppeprogrammi kirjelduse kvaliteeti tõendav märgis „Läbimõeldud programm“, märgis nr 456.

Õppekeskkond ja turvalisus.  Õppekeskkonnaks on mitmekesine metsaala – nõmm, lodumets ja salumets. Maapind on enamjaolt kuiv ja tasane, on mõned tiigid ja madalad rändrahnud. Linnalähedane mets Ida-Harjumaal Tallinna lähistel Laiaküla ja Maardu vahel on valitud õpperetke eesmärki silmas pidades ning loob mitmekesised võimalused õpiväljundite saavutamiseks. Õppekeskkonna valikul on turvalisus ja ligipääsetavus olnud oluliseks kriteeriumiks. Õpperetkeks kasutatav piirkond (12 ha) on looduses selgelt eristatav, olles kaugemalt piiratud elu-, äri- ja tööstuspiirkonnaga. Õpilased liiguvad koos saatjaga või rühmaülesande korral väiksemates rühmades. Õpperetke alguses tutvustatakse ohutusreegleid ning antakse igale õpilasele info retke korraldaja andmete ja kontakttelefoninumbriga. Retke saatvale õpetajale (ja soovi korral ka õpilastele) antakse piirkonna kaart.

Relation to curriculum:

kultuuri- ja väärtuspädevus
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus

Study result:

Võimalda õpilastele aktiivset tegevust looduses; kujundada õpilastes teadmine ja oskus turvaliselt ja säästlikult looduses käitumise kohta; anda teadmisi erinevatest metsatüüpidest, metsa eluringist ja kobraste elulaadist ning inimtegevuse mõjust; tutvustada jäätmete sorteerimist ning selle vajaduse põhjusi; harjutada meeskonnatöö oskusi; näidata kooli õppeainete ja looduse seoseid ning harjutada nende märkamist ja rakendamist.

Interdisciplinary integration:

Seosed riikliku õppekavaga: mõistab inimese ja keskkonna seoseid, suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning elab ja tegutseb loodust ja keskkonda säästes; oskab esitada loodusteaduslikke küsimusi, nende üle arutleda, esitada teaduslikke seisukohti ja teha tõendusmaterjali põhjal järeldusi. Ainetundide rakendamisel loodusesse lähtutakse õppekavast (teema täpsustatakse rühma saatva õpetajaga).

Seosed keskkonnateadlikkuse ja säästva arengu teemadega: käsitletakse metsa eluringi ning säästlikku ja jätkusuutliku looduskasutust ning käitumist looduses, arutletakse kliimamuutuste mõju üle Eesti loodusele.

Seosed riikliku õppekavaga (gümnaasium): kultuuri- ja väärtuspädevus – tajuda, analüüsida ja väärtustada oma seotust teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega; väärtustada inimlikku, kultuurilist ja looduslikku mitmekesisust; sotsiaalne ja kodanikupädevus – suutlikkus mõista globaalprobleeme, võtta kaasvastutus nende lahendamise eest; väärtustada ja järgida jätkusuutliku arengu põhimõtteid; tunnetada end dialoogivõimelise ühiskonnaliikmena Eesti, Euroopa ja kogu maailma kontekstis; keskkond ja jätkusuutlik areng – taotletakse õpilase kujunemist sotsiaalselt aktiivseks, vastutustundlikuks ja keskkonnateadlikuks inimeseks, kes hoiab ja kaitseb keskkonda ning väärtustades jätkusuutlikkust, on valmis leidma lahendusi keskkonna- ja inimarengu küsimustele. Seosed keskkonnateadlikkuse ja säästva arengu teemadega: käsitletakse metsa eluringi ning säästlikku ja jätkusuutliku looduskasutust, inimtegevust ning käitumist looduses, arutletakse kliimamuutuste mõju üle Eesti loodusele.

Methods:

Õppeprogrammi koostamisel oleme seostatult käsitlenud loodus- kultuuri-, sotsiaalset ja majanduslikku keskkonda ning kujundanud sisult tervikliku teaduspõhise programmi, mis sisaldab eesmärgipäraseid ja programmi eesmärkide saavutamist toetavaid mõtestatud tegevusi. Kasutame mitmekesiseid kaasavaid õppemeetodeid, kohandades tegevused vastavale sihtrühmale. Õppeprogramm koosneb viiest osast ja kokkuvõtvast arutlusest:

  1. Tutvumine metsaga. Koguneme lagendikule ja vaatame, mida enda ümber näeme. Räägime ohutust viibimisest ja turvalisusest metsas. Lepime kokku käitumisreeglid õpperetkel. Käime erinevates kasvukohatüüpides (nõmmemets, lodumets ja salumets). Räägime metsa elutsüklist, vaatame erinevas arengujärgus olevaid puid ja metsapõlvkondade vaheldumist. Võrdleme looduslikku ja istutatud metsa. Arutleme inimtegevuse mõju üle praktiliste näidete varal.
  2. Koprad. Vaatame kobraste tegevuse jälgi: langetatud puud, vanad ja värsked kännud, koprarajad. Räägime, millised puud kobrastele maitsevad ja miks. Imetleme kõrget pesakuhilat ja kopratiike. Arutleme, kuidas kobras on loodusele kasulik ning millistes asukohtades ja miks inimesele ebasobiv.
  3. Mets kui rekreatsiooniala. Kasutame oma meeli metsa tunnetamiseks. Vaatleme metsa. Kuulame metsa. Kompame puid ja erinevaid objekte väikesel juhendatud rajal. Haistmis- ja maitsemeelt rakendame taimetee nautimisel. Tee valik (nt piparmünt, kibuvits või vaarikas) lepitakse eelnevalt õpetajaga kokku. Söögipaus kaasavõetud võileibade ja joogiga.
  4. Orienteerumine maastikul. Rakendame omandatud teadmisi. Mängime erinevaid liikumis- ja loodusmänge (kerged osavusmängud nt discgolf, liikumismängud, mõtlemismängud).
  5. Inimtegevus ja mets. Keskendume inimtegevuse jälgedele metsas, arutame kuidas tuleks hallata jäätmeid, külastame jäätmejaama ning tutvustame prügi sorteerimise praktilisi nõudeid.
  6. Kokkuvõte ja tagasiside. Võtame kokku õppepäeval omandatu. Arutame, mida me sellest edaspidiseks kaasa võiksime võtta. Räägime jätkusuutlikust loodushoiust ja elukeskkonna kaitsmisest.

Guidance for teacher:

Õpperühma saatva õpetaja roll: õppekäigu kokkuleppimisel täpsustada õpperühma suurust, vanust ja võimalikke erivajadusi. Õppekäigu ajal eeldame, et õpetaja tagab osalejate võimalikult asjakohase ja distsiplineeritud käitumise ning osaleb omal äranägemisel osalejana moodulites

 

Target group:

7-9 kl III kooliaste
Gümnaasium

Duration:

üldjuhul 3 tundi, mis sisaldab piknikupausi, kokkuleppel ka muud võimalused olenevalt erisoovidest

Group size:

25

Occurence time:

Aastaringselt
Kevad
Suvi
Sügis
Talv

Price:

144€

Additional info:

Programmi kestab 3 tundi. Õppeks sobivad kõik aastaajad. Eelistatud on märtsist oktoobrini, mil ka lehtpuud on kergemini määratavad. Õppeprogramm on sobiv ka liikumise erivajadustega õpilastele. Olenevalt grupi suurusest kaasatakse vajadusel täiendav juhendaja.

Vajalik varustus: tavapärane aastaajale vastav õuejalats või matkajalats. Soovitavalt jook (vesi).

Kohalejõudmine on võimalik ka ühistranspordiga (bussid 34A, 102, 30, 101, 103, 170, J6, J6K, J6N).

Place of performance:

Linnalähedane mets Tallinna lähendal Laiaküla ja Maardu piiril ning jäätmejaam

Location of execution:

59.4389, 24.7545

Program performer:

Loodushariduskeskus SelgeSiht (SelgeSiht OÜ); Harjumaa

Language:

Eesti keel

Last saved:

29.09.2021

Long description:

Õppeprogrammi eesmärk on käsitleda kogukondade ja ühiskonna vastutust metsakoosluste ja elukeskkonna jätkusuutlikkuse teemal ning õpetada turvalist ja säästlikku käitumist ning jätkusuutlikku metsahoidu. Räägime praktilise loodushoiu, looduse propageerimise ja looduskaitsele kaasamise teemadel. Arutleme ringmajanduse, prügi sorteerimise, kliimamuutuste ning muude keskkonnahoiu aktuaalsete probleemide ja lahendusvõimaluste üle. Räägime looduskaitse­listest ja loodust tutvustavatest tegevustest ning võimalustest Eestis. Oleme selleks valinud mitmekesise metsa Tallinna lähistel Laiaküla ja Maardu piiril, kus kohtuvad elupiirkond, tööstuspiirkond ning looduslikud alad. Õpperetkel tutvume erinevate looduskooslustega, vaatame kobraste tegevuse jälgi ning külastame Peeter Suure merekindluse Kaldase stolli ava ning Miku raudkive. Retk on sobilik ka liikumise erivajadusega õpilastele.

Programmi sihtrühm: 7.-9. klass (vanus 13-16 aastat), eesti õppekeel, kuni 25 õpilast, suurema grupi korral kaasatakse vajadusel täiendav juhendaja.

Programmi kestab 3 tundi. Õppeks sobivad kõik aastaajad. Eelistatud on märtsist oktoobrini, mil ka lehtpuud on kergemini määratavad.

Õppekeskkonnaks on mitmekesine metsaala – nõmm, lodumets ja salumets. Maapind on enamjaolt kuiv ja tasane, on mõned tiigid ja madalad rändrahnud. Õppeprogramm on sobiv ka liikumise erivajadustega õpilastele.

Vajalik varustus: aastaajale vastav õuejalats või matkajalats. Soovitavalt võileivad ja jook (vesi) kergeks eineks looduses.