Metsaelu talvel
Priit Adler

Tutvutakse talvise loodusega läbi praktilise märkamise ja tunnetamise kogemuse, loomade talvist toitumise võimaluse, jäljeaabitsa uurimisel ja parandada keskkonnasõbralikku mõteviisi. Hõlmab retke loodusesse, jälgede uurimist ning nende määramist. Teemad, mida käsitelatakse: Jäljed lumel, Loomade toitumine talvel, puuliikide õpe võrsete ja võrakuju järgi. Räägitake loomade elust talvel, kohastumised karmide ilmastikuolude üleelamiseks, ränded, talveuni ja taliuinak, „loetakse“ jäljeraamatut, loomade toitumine talvel, metsloomade lisasöötmine. Kordamisteemad: metsarinded, metsatüübid. Lõkkeplatsil juuakse teed ja kinnitatakse keha ning kinnistatakse metsas nähtut-kuuldut keskkonnamängudega.

Relation to curriculum:

digipädevus
enesemääratluspädevus
ettevõtlikkuspädevus
kultuuri- ja väärtuspädevus
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus

Study result:

I kooliaste õpilane:
1) teeb ilmavaatlusi, iseloomustab ilma ning valib ilmale vastava välisriietuse;
2) kirjeldab loodus- ja tehisobjekte erinevate meeltega saadud teabe alusel;
3) märkab muutusi looduses ning seostab neid aastaaegade vaheldumisega;
4) toob näiteid erinevate organismide eluavalduste ja omavaheliste seoste kohta eri
aastaaegadel;
5) toob näiteid looduses toimuvate aastaajaliste muutuste tähtsuse kohta inimese elus;
6) tunneb kodukoha levinumaid taime- ja loomaliike;
7) käitub loodushoidlikult ning järgib koostegutsemise reegleid.
II kooliaste õpilane:
1) kirjeldab metsa kui ökosüsteemi, sh keskkonnatingimusi metsas;
2) võrdleb männi ja kuuse kohastumust;
3) iseloomustab ja võrdleb peamisi metsatüüpe kasvutingimuste järgi;
4) võrdleb metsatüüpide erinevates rinnetes kasvavaid taimi;
5) koostab metsakooslust iseloomustavaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikke;
6) selgitab, kuidas kaitsta elurikkust metsas;
7) selgitab loodus- ja majandusmetsade kujunemist, nimetab säästva metsanduse
põhimõtteid.

Interdisciplinary integration:

2. Läbiv teema „Keskkond ja jätkusuutlik areng“

4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet“

7. Läbiv teema „Tervis ja ohutus“

I kooliaste: 2.1.4.3. Organismid ja elupaigad, 2.1.4.7. Organismide rühmad ja kooselu, 2.1.4.10. Minu kodumaa Eesti.

II kooliaste: 2.1.6.15. Elukeskkond Eestis, 2.1.6.12. Mets elukeskkonnana, 2.1.6.17. Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis.

Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava § 17. Valdkond Mina ja keskkond, § 18. Valdkond Keel ja kõne lg3 ja lg4, § 20. Valdkond Matemaatika, § 21. Valdkond Kunst, § 22. Valdkond Muusika, § 23. Valdkond Liikumine

Methods:

Uurimuslik õpe. Õppepäeval lahendavad õpilased praktilisi ülesandeid, teevad praktilisi töid looduses, määravad selgroogseid ja selgrootuid loomi nende karvkatet, uurivad ulukite toitu, toituvad looduslike võimaluste piires taimeosadest. Õppepäeva lõpus on kokkuvõtted ja arutelu.

Guidance for teacher:

Riietus vastavalt ilmastikule, programmi kestust, sisu ning asukohta võimalik muuta vastavalt soovitule. Keedame lõkkel teed. Palume söök ja Jook kaasa võtta. Kestus 3 tundi koos 30 min söögipausiga.

Target group:

Lasteaed
1-3 klass I kooliaste
4-6 klass II kooliaste

Duration:

3 tundi

Group size:

34

Occurence time:

Kevad
Sügis
Talv

Price:

200€

Additional info:

Programmi kestust, sisu ning asukohta võimalik muuta vastavalt soovitule.

Place of performance:

Ubari Loodustarkuse Keskus

Location of execution:

59.489006019912, 25.271086931667

Program performer:

Priit Adler, Ain Aasa, Helgi Sammel

Language:

Eesti keel
Vene keel

Last saved:

31.05.2020

Long description:

Tutvutakse talvise loodusega läbi praktilise märkamise ja tunnetamise kogemuse, loomade talvist toitumise võimaluse ning jäljeaabitsa uurimisel. Hõlmab retke loodusesse, jälgede uurimist ning nende määramist. Teemad, mida käsitelatakse: Jäljed lumel, loomade toitumine talvel, puuliikide õpe võrsete ja võrakuju järgi. Räägitakse loomade elust talvel, kohastumised karmide ilmastikuolude üleelamiseks, ränded, talveuni ja taliuinak, „loetakse“ jäljeraamatut, toitumine talvel, metsloomade lisasöötmine. Kordamisteemad: metsarinded, metsatüübid. Lõkkeplatsil juuakse teed ja kinnitatakse keha ning kinnistatakse metsas nähtut-kuuldut keskkonnamängudega.