Musträhn tegevuses
Maarja Orusalu
Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste, 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium
Lühikirjeldus:

Tsitre park annab võimaluse tutvuda nii metsa kui veelindudega. Paraku tuleb arvestada, et linnud elavad oma elu ja nad ei oota meid kokkulepitud kohas ja kokkulepitud ajal. Programmi eesmärk on keskenduda ehedale õpikeskkonnale ja seetõttu ei saa ette lubada millise linnuga konkreetsel ajal kohtume.

Lindude märkamine ja tundmine on üks osaks inimese üld-oskustest, mis meid rikastab. Linde tundma õppida ei ole kunagi hilja. Looduses lindude tundmisel ei ole määrav vanus vaid eelnevad kogemused - oskused. 

Seetõttu on ka selle programmi läbiviijal oluline eelnevalt teada, millised on osaleja varasemad kogemused - oskused (kas on varem osaletud linnuõppe programmides ja/või vaatlustel). Õpikust õpitud teadmised ei pruugi looduses taanduda sugugi üks-ühele oskustele, kuid kindlasti on nendest teadmistest palju abi. Sestap on oluline programmi tellimisel eelteadmiste info kindlasti edastada. 

Maakond: Harjumaa
Kivist seene juures
Ökokratt
Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste
Lühikirjeldus:

Tutvume Kostivere karstiala, Jägala joa ja Linnamäe hüdroelektrijaamaga keskendudes nende tähtsusele ning eripärale puhta vee ja selle tekke seisukohast. Tutvutakse piirkonna loodusega (nt vaadeldakse ja külastatakse karstivorme, fossiilide välja) Teemadest käsitletakse: veeringet, karsti teket, fossiilide olemust, lubajakivi vanust, nitraaditundliku ala mõistet, joa, kärestiku erinevust, maakoore pindmisi kihte, hüdroenergia tootmise poolt ja vastuargumente. Juhendaja juhib uuritavate nähtuste juures temaatilist arutelu ja esitab suunavaid küsimusi, õpilased arutlevad ja otsivad vastuseid ja lahendusi. Vahepeal teeme piknikupausi ning mängitakse veeringemängu.

Maakond: Harjumaa
Kaevul vett pumpamas
Ökokratt
Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste
Lühikirjeldus:

Tutvustame Pandivere kõrgustikku ja Pandivere-Adavere-Põltsamaa nitraaditundlikku ala, keskendudes nende tähtsusele ning eripärale puhta vee ja selle tekke seisukohast. Praktilisteks näideteks on looduses on Äntu allikajäved ja Metsamõisa karstilehtrid ja- koopad. Soovi korral saame käia Norra allikatel.

Tutvustatakse piirkonna loodust (nt vaadeldakse karstivorme) ja ajalugu. Kujundame hoiakuid puhtast joogiveest kui loodusväärtusest; parandame õpilaste omavahelise koostöö ning loodusteadusliku uurimismeetodi rakendamise oskusi. Eesmärk on tõsta programmist osavõtjate teadlikkust säästvast arengust ja looduskaitsest. Kujundada arusaamist, et joogivesi ei tule pudelist, vaid maa seest. Tutvutakse piirkonna loodusega (nt vaadeldakse ja külastatakse karstivorme, fossiilide välja) Teemadest käsitletakse mänguna: veeringet (kaasasoleva veeringe mudeli abil korratakse väikest ja suurt veeringet), karsti teket (kohapeal näidatakse keemilist rektsiooni lubjakiviga, mille tulemusel tekib karst), fossiilide olemust, nitraaditundliku ala, kaitsmata põhjavee mõistet. Ökoturismi ühing on omistanud programmile EHE märgise.

Palmse kloostrikivid
Merili Vipper
Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste, 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Õppekäigul tutvutakse Palmse mõisa lugu läbi ajaloo võtme, mis  põimitakse sealse eriilmelise pargi ja metsakooslustega enne ja nüüd. Tuuakse sisse keskkonnateadlik käitumine looduses ja oskus märgata, kuulata loodust. 

 

Keskus: Palmse mõis
Meeled aitavad loodust avastada ja uurida
Ökokratt
Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste, 4-6 klass II kooliaste
Lühikirjeldus:

Kasutame 5 meelt retkel loodusesse looduse tundma õppimiseks. Kasutame nägemise, maitsmise, haistmise, kompimise ja kuulmise meeli, looduslike esemete ja ümbritseva looduse tundma õppimisel. Pimeorienteerumine paarilisega, kus silmad seotakse kinni ning peab liikuma juhendaja, paarilise, abil looduses. Kuulmismeelt kasutades uuritakse ja arvatakse looduslike helide allikaid (kuuse ja männi käbid, turvad, saepuru jne) kivikesed,  plekktopsis ja pappkarbis. Kompimismeele arendamiseks seistakse näoga ringis väljapoole ja antakse erinevaid esemeid käest kätte, mida tuleb ära arvata nagu karvkate, kastani munad, tammetõrud jne. Samuti arvatakse kompimismeele abil erinevate puude liike kompides puukoort või kasutades haistmismeelt. Kuulmisemeele arendamiseks esitatakse erinevaid loodushelisid ja loomahääli ning tehakse kõlapulkadega erinevaid rütme. Maitsmismeele arendamiseks pannakse suhu erinevaid looduslikke marju, taime osiseid olenevalt aastaajast näiteks mustikaõisi, kuuse okkad või marju. Haistmismeele rakendamisel kasutame erinevaid taimi ja puid, mille lõhnad on selgelt eristatavad nagu toomingas või pihlakas ning kuusk. Söögipaus 30 minutit vastavalt õpilaste söögiaja harjumusele ja soovile.  Sobilik programm lasteaia 5-7. aastastele lastele kuni põhikooli 4. klassini.

 

Maakond: Harjumaa