Räätsamatkal
Ökokratt
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium, Täiskasvanud
Lühikirjeldus:

Räätsamatka käigus tutvutakse soo arengujärkudega ning õpitakse tundma rabaelustikku, rabas elavate liikide omavahelisi suhteid ja seoseid elukeskkonnaga.

Vaadeldakse raba kindla liigi seisukohast ning retke lõpus arutletakse liigi elutingimuste üle. Soo, siirdesoo ja raba taimestik, loomastiku areng ja tegevusjäljed looduses.Õpitakse tundma Järvesood ja Savalduma sood ning selle väärtusi. Vaatleme kurisuid, mis neelavad Järvesoost ja Savalduma soost valguvat vett. Puhkehetkel keedame teed rabaveest ja looduslikest taimedest.

Läbime 3 tunni jooksul ligi 5 km, sellest räätsadega 1,5- 3 km olenevalt sademetest. vajalikud 10- 20 cm ulatuses veekindlad jalanõud.

 Räätsamatku ei toimu 23.aprill kuni 24 juuni, mil on räätsarahu!

Norra allikatel vett mõõtmas
Ökokratt
Sihtgrupp: 7-9 kl III kooliaste, Täiskasvanud
Lühikirjeldus:

Sissejuhatus

15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda  õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine.   

Tegevused 2 h

Õpilased moodustavad 2- kuni 3-liikmelised grupid kasutades erinevaid kivimeid – näiteks lubjakivi, gneiss, graniit, telliskivi tükid jne. Õpilased määravad enda käes oleva kivimi tekkeprotsessi järgi. Jagatakse kätte nuhvlid. Avatakse koos nuhvlirakendus ning juhendaja juhendab, kuidas nuhvlit kasutada ning tutvustab reegleid. Programm toimub nuhvliga Puhta vee teemapargis, kus  liigutakse küsimusepunktide vahel kaardi abil. Õpilased otsivad ja läbivad iseseisvalt enda valitud järjekorras kuni 15 vaatluskohta ning vastavad neis kohtades avanevatele küsimustele.

  • Pandivere kõrgustiku tekke ajalugu
  • Põhjavee teke
  • Pandivere kõrgustiku – imetajad, linnud, kalad, selgrootud, vetikad
  • Nelja- viie (olenevalt aastaajast) karstivormi otsimine ja määramine nuhvlis oleva õpetuse abil
  • Pandivere kõrgustikul ja Pandivere-Põltsamaa- Adavere nitraaditundlikul alal paiknevate maakondade ja omavalitsuste ning külade määramine.
  • Asulate ja teedevõrgu areng Pandivere kõrgustikul
  • Ohud Pandivere nitraaditundlikule alale ja keskkonnale
  • Programmi kestel liigutakse u 1,5 km pikkune marsruut. 
  • 2-3 loomingulist ülesannet  (nt teha foto etteantud stsenaariumiga).
  • Positsioneeritakse ennast kaardil ning määratakse lähedal asuvate looduslike objektide kaugused ning suund

Kokkuvõte 15 min

Kokkuvõtteks jagatakse õpetaja ja lastega koduülesannet, mis aitab metsas õpitut paremini kinnistada ning koolipingis õpituga paremini seostada.

Nuhvleid on kokku 11. andureid 2 komplekti,mis toimivad wifi ühendusega. Võimalusel võta kaasa oma nutiseade.

Keskkonnake ootamas õpilasi
Ökokratt
Sihtgrupp: 1-3 klass I kooliaste, 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium, Täiskasvanud
Lühikirjeldus:

Vastused jäätmete kohta saavad läbi arutelude ja aktiivtegevuste.

  • jäätmed ning kuidas jäätmed tekivad?
  • jäätmete liigiti kogumine ning kuidas see säästab keskkonda?
  • hierarha jäätmekäitluses
  • erinevus on korduskasutusel ja taaskasutusel
  • minu jäätmed kodus
  • jäätmetekke vältimine

Ringmajandus, jäätmete liigiti kogumise põhimõtted.

Praktiline jäätmete sorteerimine, kus tuleb eraldi sorteerida: olmejäätmed, elektroonikaromi jäätmed, ohtlikud jäätmed, pakendid, pandipakendi jäätmed, paber ja papp, metall, plast ja klaas.

Praktiline jäätmete graanulite tootmise etapid, uued plasti graanulid vanadest.

Tooted, mis on toodetud jäätmetest
Õppeprogrammi läbimisel mõistetakse, et jäätmed on inimese tekitatud probleem ning nende taaskasutamine nõuab liigiti kogumist ja sorteerimist. Jäätmeid liigiti kogudes osaleme kõik ringmajanduses, suuname olemasoleva materjali uuteks toodeteks ning hoiame sellega kokku energiat ning veekulu.
Anname noorte kaudu panuse jätkusuutliku arengusse programmi läbimise tulemusel.