Varangu siniallkatel
Ökokratt
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Tutvustame Pandivere kõrgustikku ja Pandivere-Adavere-Põltsamaa nitraaditundlikku ala, keskendudes nende tähtsusele ning eripärale puhta vee ja selle tekke seisukohast. Praktilisteks näideteks on looduses on Äntu allikajäved ja Metsamõisa karstilehtrid ja- koopad. Soovi korral saame käia Norra allikatel.

Tutvustatakse piirkonna loodust (nt vaadeldakse karstivorme) ja ajalugu. Kujundame hoiakuid puhtast joogiveest kui loodusväärtusest; parandame õpilaste omavahelise koostöö ning loodusteadusliku uurimismeetodi rakendamise oskusi. Eesmärk on tõsta programmist osavõtjate teadlikkust säästvast arengust ja looduskaitsest. Kujundada arusaamist, et joogivesi ei tule pudelist, vaid maa seest. Tutvutakse piirkonna loodusega (nt vaadeldakse ja külastatakse karstivorme, fossiilide välja) Teemadest käsitletakse: maakera ajalugu, veeringet (kaasasoleva veeringe mudeli abil korratakse väikest ja suurt veeringet), fotosünteesi, karsti teket (kohapeal näidatakse keemilist rektsiooni lubjakiviga, mille tulemusel tekib karst) , settekivi teket ja fossiilide olemust, lubajakivi vanust, nitraaditundliku ala, kaitsmata põhjavee mõistet.   Ökoturismi ühing on omistanud programmile EHE märgise.

Norra allikatel vett mõõtmas
Ökokratt
Sihtgrupp: 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Sissejuhatus

15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda  õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine.   

Tegevused 2 h

Õpilased moodustavad 2- kuni 3-liikmelised grupid kasutades erinevaid kivimeid – näiteks lubjakivi, gneiss, graniit, telliskivi tükid jne. Õpilased määravad enda käes oleva kivimi tekkeprotsessi järgi. Jagatakse kätte nuhvlid. Avatakse koos nuhvlirakendus ning juhendaja juhendab, kuidas nuhvlit kasutada ning tutvustab reegleid. Programm toimub nuhvliga Puhta vee teemapargis, kus  liigutakse küsimusepunktide vahel kaardi abil. Õpilased otsivad ja läbivad iseseisvalt enda valitud järjekorras kuni 15 vaatluskohta ning vastavad neis kohtades avanevatele küsimustele.

  • Pandivere kõrgustiku tekke ajalugu
  • Põhjavee teke
  • Pandivere kõrgustiku – imetajad, linnud, kalad, selgrootud, vetikad
  • Nelja- viie (olenevalt aastaajast) karstivormi otsimine ja määramine nuhvlis oleva õpetuse abil
  • Pandivere kõrgustikul ja Pandivere-Põltsamaa- Adavere nitraaditundlikul alal paiknevate maakondade ja omavalitsuste ning külade määramine.
  • Asulate ja teedevõrgu areng Pandivere kõrgustikul
  • Ohud Pandivere nitraaditundlikule alale ja keskkonnale
  • Programmi kestel liigutakse u 1,5 km pikkune marsruut. 
  • 2-3 loomingulist ülesannet  (nt teha foto etteantud stsenaariumiga).
  • Positsioneeritakse ennast kaardil ning määratakse lähedal asuvate looduslike objektide kaugused ning suund

Kokkuvõte 15 min

Kokkuvõtteks jagatakse õpetaja ja lastega koduülesannet, mis aitab metsas õpitut paremini kinnistada ning koolipingis õpituga paremini seostada.

Nuhvleid on kokku 11. andureid 2 komplekti,mis toimivad wifi ühendusega. Võimalusel võta kaasa oma nutiseade.

Fossiilide leid
Ökokratt
Sihtgrupp: 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium
Lühikirjeldus:

Õppeprogrammi käigus tuletatakse meelde ja õpitakse geoloogiaga seotud mõisteid: mineraal, kivim, kivistis e fossiil, tard-, moonde-, settekivim, maakoor, laamade liikumine, meteoriit, meteoriidikraatrid.  Õpitakse tundma Pandivere kõrgustiku geoloogilist läbilõiget, põhjavee tekket, selle kulgemist maapinna pealiskihis. Pandivere kõrgustikul leiduvaid fossiile, selgitatakse rändkivide teket ja nende rännuteed. Räägitakse kivististe tekkest, õpitakse tundma nende lihtsamalt määratavaid rühmi. Asetatakse kujundlikult inimene ja tänane loodus pikale ajateljele ja adutakse elurikkust sadade miljonite aastate jooksul.Noortel on võimalus ise otsida, määrata ja joonistada kunagi elanud elukaid, kujutades neid ammustes elukeskkondades. Korratakse veeteket mõjutavaid loodusnähtusi. Toimub praktiline fossiilide otsimine karsti järsaku paljandil, maastikul.

Avastusõpe
Ökokratt
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Avastusõpe Puhta vee teemapargi õpperajal eeldab digivahendi kasutamisoskust ning huvi avastada loodust mitte traditsiooniliselt ja kasutades ruutkoode. Ülesanded punktides käsitlevad loodusvaatlusi loomade tegevuste ja taimede kasvukohtade, avastust digitehnoloogiat kasutades, uusi teadmisi loodusest, praktilisi ülesandeid nagu näiteks puu kõrguse, puu diameetri mõõtmist või arvutamist, õuematemaatika ülesandeid geomeetria, protsendi alalt õpperaja 40-s punktis: http://metsamoisa.ee/index.php/opperajad  ja kaart: http://metsamoisa.ee/index.php/orinteerumine/metsamoisa-orienteerumiskaart. Ligipääs on tagatud ratastoolija kruusakattega kõnniteelt.

Õpperaja pikkus on ligikaudu 4 km, mida seda saab diferentserida kestuse, vanuse, füüsilise võimekuse ja huvi järgi.

Õpperada läbib metsaparki, mõisparki, metsarada, Meelteaeda, tiiki, mesilaste vaatlustaru, taastuvenergiatootmist, ilmakaari, loomade tegevusjälgede avastamist ja õuematemaatika klassi jne.. Orienteeruda tuleb õpperajal kaardi järgi, mida saab jälgida nutiseadmes.

Päikeseelekter
Ökokratt
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Programm toimub taastuvenergial toimivas talukompleksis. Puhta vee teemapargi, Metsamõisa talu, omab offgrid elektrivõrku. Kogu vajaminev elektrienergia toodetakse kohapeal 99% ulatuses taastuvenergiast: tuulest ja päiksest ning ning talvisel perioodil diiselelektrigeneraatoriga. Soojusenergia saadakse puidust.Praktiline töötav taastuvenergia tootmisjaam on programmi osa.

Programmi raames tutvustatakse õpilastele taastuvate energiaallikate olemust ning viiakse läbi praktilised tööd tuule-, päikese- ja hüdroenergia kasutamise kohta. Teostatakse mõõtmisi, valmistatakse vooluring päikesepaneelide ja tuuliku abil.  Selgitatakse sidrunikella olemust. II kooliastme programm lõppeb praktilise ülesandega: meisterdatakse tuulik.

Programmi eesmärk: Programmi eesmärgiks on selgitada õpilastele taastuvate energiaallikate olemust läbi praktiliste tööde, suunata õpilasi säästvamale tarbimisele ning selle seletada selle olemust ja tähtsust.