kevadine Muraste loodus
Karoliina Lass
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium
Lühikirjeldus:

Põhja-Eesti pankranniku retke käigus uurime maa geoloogilist ajalugu. Meie pankrannik on osa Balti klindist, mis algab Laadoga järve juures, palistab Põhja-Eesti rannikut ja kulgeb edasi mere põhjas ning avaldub taas kaugematel saartel. Maa ajaloo geoloogilise õppematerjalina on ta ainulaadne, kus paljanduvad aluskivimid ajast, mil elu planeedil ei olnud veel arenema hakanudki. Suurupi poolsaar on huvitav, kuna kaks olulist lasundi kihti asuvad erinevatel platoodel. Mere ääres saame tutvuda kambriumi ajastu kivimitega ja pärast lühikest matka jõuame ordoviitsiumi ajastu ladestusteni.


Programm toimub lumevabal ajal ja selle käigus saame teada, mis oli „suur pauk”, mis vahe on kõvadel aluskivimitel ja settekivimitel. Vaatame, miks on paekivi lasund murdunud nagu saehammas. Kas siin elasid ka dinosaurused või hoopis peajalgsed? Käsitletavad teemad on ka maavarad, põlevkivi omadused ja kuidas teaduse arenedes on meie ordoviitsiumi ladestu väärtuslike muldmetallide teemal huviorbiiti sattunud.

Maakond: Harjumaa
Läänemeri
Sihtgrupp: 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:
  • Läänemere kujunemise ajalugu
  • Läänemere soolsus
  • Läänemere elustik – imetajad, linnud, kalad, selgrootud, vetikad
  • Nelja Läänemere karbi otsimine ja määramine tahvlis oleva määraja abil
  • Kolme erineva vööndi vetikate otsimine ja määramine
  • Riigid Läänemere kallastel
  • Tuletornid ja meresõit
  • Ohud Läänemere keskkonnale
  • Positsioneeritakse ennast kaardil ning määratakse lähedal asuvate saarte kaugused ning suund
  • Tehakse fotosid etteantud stsenaariumi järgi
  • Retke alguses või lõpus võib grupitööna teha liiva peale grupitööna Läänemere mudeli koos sügavustega
Maakond: Harjumaa
Muraste pankrannik
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium
Lühikirjeldus:

Õuesõppe programm, mille käigus vaatleme praktiliselt geoloogilist kalendrit 500 miljonit aastat tagasi kuni tänapäevani. Saame teada, mis on erinevad ajastud, kuidas tekkisid kivimid ja millest nad koosnevad. Mõtestame lahti settekivimite erinevad lasundid ja rännakul püüame leida ajastutele iseloomulikke taimi. Proovime mõista pankranniku tähtsust meie looduses ja selle kujunemisel toimunud protsesse

    Maakond: Harjumaa
    Läänemeri
    Sihtgrupp: Lasteaed, 1-3 klass I kooliaste, 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste, Gümnaasium
    Lühikirjeldus:

    Rand ja meri kui elukeskkond

    Tutvuda  rannikumere elustikuga: peamised imetajad, linnud, kalad, selgrootud ja taimed.

    Suurendada laste teadlikkust Läänemere keskkonna probleemidest.

    Maakond: Harjumaa