

Õppeprogrammis käsitletakse Eesti geoloogilise ehituse põhijooni, kivimeid ja maavarasid. Millised geoloogilised protsessid on kujundanud kunagist Baltika kontinenti (sh Eesti ala). Millist rolli on mänginud erinevatel geoloogilistel ajastutel valitsenud kliimatingimused ning meie paleogeograafiline asukoht erinevate kivimikihtide ja pinnakatte kujunemisel? Uurime erinevate kivimikihtide, sh maavarade levikut ja lasumustingimusi ning kivimite ja pinnakattesetete koostist mikroskoopidega. Osalejad külastavad õppekeskuse ekspositsiooni „Puuraugud ja puursüdamikud“, kus on võimalik vaadelda erinevate kivimikihtide järjestust puursüdamike põhjal.

Kindlasti oskate nimetada mõnda looma või taime, kes kunagi Maal elas, aga keda tänapäeval enam ei leidu - trilobiidid, dinosaurused, mammutid. Fossiilid ehk kivistised on tõendiks sellele, et eluvormid Maal on pidevas muutumises. Programmi käigus uurime, kuidas kogutakse teadmisi minevikus Maal elanud loomade ja teiste organismide kohta. Kuidas kivistised tekivad ja millistest kivimitest võib neid enim leida. Tegeleme kivististe määramise ja prepareerimisega kivimist ning meisterdame trilobiidimudeli.

Õppeprogrammi käigus tutvutakse erinevate vaatluste ja praktiliste tegevuste kaudu mineraalide ja kivimitega seotud põhitõdede ja uurimismeetoditega. Kivimid ja mineraalid on meie igapäevaelus hädavajalikud. Kust tulevad materjalid, näiteks metall, klaas, betoon, mida kasutame oma tehiskeskkonna ülesehitamiseks? Kuidas ja milliste geoloogiliste protsesside käigus kivimid ja mineraalid tekivad. Teeme katse mineraaliterade väljakristalliseerumisest üleküllastunud lahusest. Uurime põhilisi kivimeid moodustavaid mineraale mikroskoobi all, määrame mineraalide suurust, kristallkuju ja kõvadust.

Õpilased tutvuvad rühmatöö (2 - 4 õpilast) käigus Eesti maavaradega ja nende kasutusalade ja võimalustega.
Õppeprogramm annab ülevaate Eesti maavarade potentsiaalist ja kasutusviisidest.
Programmi läbivad teemad:
- Eesti maavarade tundmaõppimine loodusmaja kogude abil (kivimid, maavarade ja toodete näidised) - õpilased teevad rühmatööd, kus igale maavara näidisele tuleb leida õige tekkeviis (kaardikomplektist) ja kasutusala;
- tutvutakse maavaradega, mida Eestis on, aga mida ei kaevandata;
- tutvutatakse maavarade kasutamisega meie igapäevaelus.
Programmis kasutatakse Pernova Hariduskeskuse maavarade näidiste kogu.

Õpilased õpivad grupitööna (2-4 õpilast) tundma mulla teket, tähtsust ja kaitset.
Programmi läbivad teemad:
- õpitakse näidiste ja proovide abil tundma mulla koostist, muldade teket ja arengut;
- tutvutakse mullaorganismidega ja nende rolliga mullas;
- mudeli abil uuritakse vee liikumist mullas;
- tutvutakse mulla kui elukeskkonnaga.
Soovituslik 6. klass - toetab loodusõpetuse ainekava: muld, mullatekke, koostis, inimtegevuse mõju mullale.