
Uurime observatooriumi juures meie Päikesesüsteemi mudelit, teeme päikesekella abil kindlaks kellaaja.Tutvume erinevate elupaikadega: põldude, eri metsatüüpidega, Vaatame Elva jõge ja väikese kosega Mosina vesiveskit. Õpime tundma tee peal kohatavaid taime, looma- ja seeneliike. Mosina vesiveski sillal räägime vana aja toidu valmistamis- ja varumiskommetest. Lahendame loovust, arvutus- ja mõtlemisoskust arendavaid ülesandeid päikesesüsteemi, ilma, looduse ja liikide ning meie igapäevaelu kohta. Õpilastel on võimalus kaarti lugeda ja oma asukohta jälgida. Programmi rikastavad mängud ja mõistatused.
Õpilased lähevad koos juhendajaga Pedassaare neemele, kus otsivad ja määravad kohale omaseid liike töölehtede abil, linde välimäärajate abil. Mõõdavad Eesti jämedaimaid rannamände ja vahemaid. Vaatavad roomavaid kuuski ja räägivad kohastumusest.
Programmi käigus õpilased otsivad kaardi ja kompassi abil metsa peidetud punktidest edasise arutelu teemat. Iga grupp saab erineva teema, milledest igaüks puudutab ühte inimmõju poolt mereelustikule põhjustatud probleemi. Grupid saavad iseseisvaks läbitöötamiseks igaüks oma probleemi kohta käiva materjali. Kui kõik grupid on jõudnud materjaliga turvuda selgitab iga grupp ülejäänutele enda probleemi ning toimub ühine arutelu käsitletavatel teemadel.
Õpilased lähevad kahekaupa Käsmu väikesele õpperajale, kus otsivad kaardi ja rajatähiste järgi õiget teed. Kontrollpunktides vastavad küsimustele. Küsimused puudutavad Käsmu loodust, kultuuripärandit ja keskkonnaprobleeme. Lõpuks kontrollitakse ühiselt vastuseid ja parimad saavad auhinnad.
Programmi käigus vaadeldakse Nõmmeveski, Joaveski ja Vasaristi jugasid, Nõmmeveski hüdroelektrijaama varemeid, Joaveski puupapivabriku varemeid, Nõmmeveski kanjonorgu ja Vasaristi karstinähtusi. Räägitakse jõgedest, karstinähtustest, vee uuristavast tegevusest, veejõu kasutamisest inimeste poolt ja sellest tulenevatest keskkonnaprobleemidest ja täidetakse töölehti.