Kaevul vett pumpamas
Ökokratt

Tutvustame Pandivere kõrgustikku ja Pandivere-Adavere-Põltsamaa nitraaditundlikku ala, keskendudes nende tähtsusele ning eripärale puhta vee ja selle tekke seisukohast. Praktilisteks näideteks on looduses on Äntu allikajäved ja Metsamõisa karstilehtrid ja- koopad. Soovi korral saame käia Norra allikatel.

Tutvustatakse piirkonna loodust (nt vaadeldakse karstivorme) ja ajalugu. Kujundame hoiakuid puhtast joogiveest kui loodusväärtusest; parandame õpilaste omavahelise koostöö ning loodusteadusliku uurimismeetodi rakendamise oskusi. Eesmärk on tõsta programmist osavõtjate teadlikkust säästvast arengust ja looduskaitsest. Kujundada arusaamist, et joogivesi ei tule pudelist, vaid maa seest. Tutvutakse piirkonna loodusega (nt vaadeldakse ja külastatakse karstivorme, fossiilide välja) Teemadest käsitletakse mänguna: veeringet (kaasasoleva veeringe mudeli abil korratakse väikest ja suurt veeringet), karsti teket (kohapeal näidatakse keemilist rektsiooni lubjakiviga, mille tulemusel tekib karst), fossiilide olemust, nitraaditundliku ala, kaitsmata põhjavee mõistet. Ökoturismi ühing on omistanud programmile EHE märgise.

Õpipädevused:

enesekohased oskused
kultuuri- ja väärtuspädevus
mänguoskused
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus
tunnetus- ja õpioskused

Õpitulemused:

Alusharidus:
- laps oskab tähele panna ja nimetada looduses toimuvaid aastaaegu
- laps oskab kirjeldada looduses olevaid värve, helisid ja lõhnu.
- laps oskab kirjeldada väljas olevat ilma,
- laps teab kirjeldada vett ja selle vajalikkust.

I kooliaste õpilane:
1) tunneb huvi looduse ja selle uurimise vastu ning kasutab julgelt loovust ja fantaasiat;
2) mõistab, et inimene on osa loodusest ning inimeste elu sõltub loodusest; suhtub
loodusesse säästvalt;
3) märkab looduse ilu ja erilisust ning väärtustab oma kodukoha elurikkust ja
maastikulist mitmekesisust;
4) hoolib elusolenditest ja nende vajadustest;
5) liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodusväärtusi ja iseennast.

Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:

Koolieelse lasteasutuse riiklik õppekava

§ 17Valdkond Mina ja keskkond,

§ 18. Valdkond Keel ja kõne lg3 ja lg4,

1.-4. klassi õpilane

- iseloomustab ilma ning valib ilmale vastava välisriietuse;
- kirjeldab loodus- ja tehisobjekte erinevate meeltega saadud teabe alusel;

- on tundma õppinud mõningaid veele iseloomulikke taimi ja loomi;
- väärtustab enda ja teiste tervist ning püüab käituda tervislikult ning ohutult;
- käitub loodushoidlikult ning järgib koostegutsemise reegleid;

- väärtustab elusloodust.

Meetodid:

Aktiivvestlus käsitletaval teemal, arutelud, veeringe mäng, rühmatööd, vaatlus, veeringe mudeli praktiline eksperiment, keemiline reaktsioon lubjakiviga.

Kasutatavad vahendid, lubjakivi pulber, sidrunimahl, veeringe mudel, fosssilide lõiked lubjakivist ja fossiilid.

Juhis õpetajale:

Riietus ja jalanõud palume valida vastavalt ilmastikule ja õues viibimiseks. Tutvustage õpilastele eelnevalt programmi teemat ning asukohta. Alustada teema tutvustamisega koolis, et õpilastel on võimalus omandatud teadmisi rakendada praktikasse looduses liikudes. Peale õppekäigu toimumist jätkake teema käsitlemist koolis. Korrake programmil nähtut/kuuldut.

Sihtgrupp:

Lasteaed
1-3 klass I kooliaste

Kestus:

3 tundi

Grupi suurus:

28

Toimumise aeg:

Aastaringselt

Hind:

170€

Lisainfo:

Viime programme läbi soovi kohaselt haridusasutustes või soovitud asukohas.

Erivajadustega õpilaste osalemise puhul on vajalik võtta kontakti, kus selgitatakse välja puuded, erivajadused ja taristu võimalused.

Tagasisidet õppeprogrammi kvaliteedi kohta saab anda keskkonnahariduse veebilehe kaudu. Vahetu tagasiside õpetajalt ja õpilastelt saadakse programmi kokkuvõtte tegemisel suuliselt: millest räägid oma kaaslasele või perele, mis õnnestus, mis üllatas, mis häiris, mida teha teisiti, kas tuled uuesti järgmisele programmile.

Juhendajate hariduslik valmisolek.

Priit Adler: kõrgharidus- õpetatud agronoom, keskkonnaspetsialist, keskkonnamõju hindaja, müraekspert, loodusgiid tase 5, noorsootöötaja tase 6, matkajuht,  TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.

Ain Aasa: kõrgharidus, loodusainete õpetaja, loodusgiid, matkajuht, TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.

Läbiviimise koht:

Puhta Vee Teemapark

Läbiviimise asukoht:

59.056192726488, 26.0098026

Maakond:

Lääne-Virumaa

Otsekontakt:

info@metsamoisa.ee
+372 513 2149

Programmi läbiviija:

Priit Adler; Ain Aasa; Helgi Sammel: matkajuhid, loodusgiidid, ja Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetajad, looduskailitusste spetsialistid, noorsootöötaja tase 6, loodusgiid tase 5, TÜ uurmusliku õppe tunnistus, esmaabi tunnistus

Keel:

Eesti keel
Vene keel

Pikk kirjeldus:

Sissejuhatus

15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda metsas ja õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine.

Tegevused 2,5 h

Tutvume Pandivere kõrgustiku tähtsusele ning eripärale puhta vee ja selle tekke seisukohast Äntu järvede ääres. Tutvutakse piirkonna loodusega Äntul ja Metsamõisal (nt vaadeldakse ja külastatakse karstivorme, fossiile põllul). Teemadest käsitletakse: veeringet (kaasasoleva veeringe mudeli abil), karsti teket (kohapeal näidatakse keemilist rektsiooni lubjakiviga), uuritakse fossiile, lubajakivi vanust, kaitsmata põhjavee mõistet. Söögipaus 30 minutit vastavalt õpilaste söögiaja harjumusele ja soovile. Söögipaus 30 minutit vastavalt õpilaste söögiaja harjumusele ja soovile.

Kokkuvõte    

15 min - Kokkuvõte õppekäigust. Küsimus põhikooli õpilastele: kuidas vesi liigub ja kuidas jõuab plast vette?

Mäng lasteaia lastele ja I kooliastme õpilastele: veeringe mäng

Käsitsi puurkaevust vee pumpamine.

Viimati uuendatud:

06.04.2022