Paljanduv liivakivi Ubari maastikukaitsealal
Ökokratt

Ubari Maastikukaitsealal matk toimub koos praktilise mägironimisega. Matk koosneb 5 kilomeetri jalgsi läbimisest koos varustusega, kestab 3 tundi koos söögipausiga. Matka ajal toimub praktiline köiega tõus ja ka laskumine Balti klindilt. Õpime köie abil laskumist ja mäkketõusu, Maa geoloogilist ajalugu, liivakivi tekkepõhjuseid ja paekivi teket.. Külastame looduslikke liivakivi astanguid, -koopaid ning paekivi astanguid - võlvi (paljandid). Viibime paekivist varjualuses ja uurime metsaelanike elukohti. Märkame maastikul 2000-aastast pärandkultuuri, õpime tundma taimi, otsime loomade tegevusjälgi, loomade elukohti, loodusnähtuste jälgi loodusest ning naudime ilusaid vaateid Kolga lahele, Kaberneeme poolsaarele ning Rammu ning Rohusi saarele.

Õpipädevused:

digipädevus
enesekohased oskused
enesemääratluspädevus
ettevõtlikkuspädevus
kultuuri- ja väärtuspädevus
matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus
õpipädevus
sotsiaalne ja kodanikupädevus
suhtluspädevus
tunnetus- ja õpioskused

Õpitulemused:

Anda näitlik ülevaade miljonite aastate jooksul toimunud geoloogilistest protsessidest
Õppida seostama geoloogilisi protsesse elu arenguga Maal ning seostama neid ka maavarade tekkimisega
Õppida tundma Eesti geoloogilist aluskorda ning maavarasid ning nende geograafilist jaotust – liiv, lubjakivi, graniit, savi, põlevkivi, turvas
Määrama erinevate vete kvaliteeti: elektrijuhtivus, pH, temperatuur.
Märkamisoskuse ja analüüsivõime arendamine
Anda sisu mõistetele – kambrium, ordoviitsium, silur ja devon
Nuhvlite kasutusfunktsioonide õppimine
Tegevusõpe
Koostööoskuse arendamine looduses grupitööd läbi viies
Teadmiste süvendamine kultuuriloost ning loodusest
Erinevate õppeainete integratsioon

Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:

2. Läbiv teema „Keskkond ja jätkusuutlik areng“

4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet“

7. Läbiv teema „Tervis ja ohutus“

I kooliaste: 2.1.4.3. Organismid ja elupaigad, 2.1.4.7. Organismide rühmad ja kooselu, 2.1.4.10. Minu kodumaa Eesti.

II kooliaste: 2.1.6.15. Elukeskkond Eestis, 2.1.6.12. Mets elukeskkonnana, 2.1.6.17. Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis.

III kooliaste: 2.2.4.2. Selgroogsete loomade tunnused,

4. Läbiv teema „Kultuuriline identiteet”  4.1. Läbiva teema „Kultuuriline identiteet” käsitlemisega taotletakse õpilase kujunemist kultuuriteadlikuks inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõte- ja käitumislaadi kujundajana ning kultuuride  muutumist ajaloo vältel, kellel on ettekujutus kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate   eripärast   ning   kes   väärtustab   omakultuuri   ja   kultuurilist   mitmekesisust ning on kultuuriliselt salliv ja koostööaldis.

Geograafia VI kooliaste  4.2.2. Õpitulemused ja õppesisu  1. Kaardiõpetus  Õppesisu  Maa kuju ja suurus. Kaartide mitmekesisus ja otstarve. Üldgeograafilised ja temaatilised kaardid sh maailma ja Euroopa    poliitiline kaart. Trüki- ja arvutikaardid,  sh interaktiivsed kaardid.  Mõõtkava, vahemaade mõõtmine looduses ja kaardil. Suundade  määramine looduses  ja kaardil. Asukoht ja selle määramine, geograafilised koordinaadid. Ajavööndid. 

Mõisted: plaan, kaart, üldgeograafiline  ja teemakaart,   arvutikaart,  interaktiivne kaart, satelliidifoto,  aerofoto,  asimuut, leppemärgid,  mõõtkava,    suure-  ja  väikesemõõtkavaline  kaart

Meetodid:

Uurimuslik õpe. Eksperimendid, praktilised mõõtmised juhendamisel, grupitööd, loovust arendavad eksperimendid, loodusvaatlus, orienteerumine. Õppepäeva lõpus on kokkuvõtted ja arutelu.

Juhis õpetajale:

Riietus vastavalt ilmastikule, jalanõud peavad olema sobilikud ronimiseks kiviklibul ning liikumiseks maastikul.

 

 

Sihtgrupp:

4-6 klass II kooliaste
7-9 kl III kooliaste
Gümnaasium
Täiskasvanud

Kestus:

3 tundi

Grupi suurus:

32

Toimumise aeg:

Aastaringselt

Hind:

170€

Läbiviimise koht:

Jõelähtme vald Ubari Maastikuakitseala

Läbiviimise asukoht:

59.487329426946, 25.2675776

Maakond:

Harjumaa

Programmi läbiviija:

Priit Adler, Ain Aasa, Helgi Sammel, matkajuht loodusgiid

Keel:

Eesti keel
Inglise keel
Vene keel

Seotud failid:

Liivakivi koobas
Author:
Priit_Adler
IMG_20200218_121330.jpg(2.53 MB)

Liivakivi koobas

 

Laskumine Balti klindilt
Author:
Okokratt
IMG_20200521_183645.jpg(6.15 MB)

Laskumine Balti klindilt

Pikk kirjeldus:

15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda metsas ja õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine.   

2,5 tundi Maa ajaloo (4,6 miljardline ülevaade), Balti klindi teke, olulisus. paiknemine, köieronimise ABC: laskumine, tõus, liivakivi ja paekivi astang astang, loomade, looduse ja inimtekkeliste jälgede otsimine liivakivi ja paekivi paljandist, fossiilid, taimede kasvukohad, mullastik, mereline kliima, maarjakase vaatlus looduses, söömine looduses 30 minutit, II MS tegevusjälgede märkamine, Ubari MKA selgitus, loomarajad, inimtegevuse jäljed looduses, hundikoopa vaatlus.

15 min - Kokkuvõte õppekäigust. 

Tegevus põhikooli õpilastele – 

Viimati uuendatud:

14.10.2021