

Õppeprogrammi eesmärk on tutvustada, et ka linnalähedane mets võib olla huvitav ning koos sellega õpetada turvalist ja säästlikku käitumist ning jätkusuutlikku loodushoidu. Oleme valinud mitmekesise metsaala Tallinna külje all Laiaküla ja Maardu piiril, kus tutvume erinevate metsatüüpidega, vaatame, millised loomad seal elavad ja millised taimed kasvavad, märkame kobraste, rebaste, kitsede ja põtrade tegevuse jälgi. Arutleme metsa eluringi, inimese mõju ning säästva looduskasutuse üle. Külastame Peeter Suure merekindluse Kaldase stolli ava ning Miku raudkive, võimalusel ka jäätmejaama. Õpilased saavad ise teha katseid ja lahendada praktilisi ülesandeid.
Sihtrühm: 4.-6. klass, eesti õppekeel, kuni 25 õpilast, suurema grupi korral kaasatakse vajadusel täiendav juhendaja. Õppeprogrammi saab kohandada sobilikuks ka liikumise erivajadusega õpilastele.
Programm kestab 3 tundi. Õppeks sobivad kõik aastaajad. Õppekeskkonnaks on mitmekesine metsaala – nõmm, lodumets ja salumets. Õppekeskkonna valikul on turvalisus ja ligipääsetavus olnud oluliseks kriteeriumiks. Maapind on kuiv ja tasane, on mõned tiigid ja madalad rändrahnud. Vajalik varustus: tavapärane aastaajale vastav õuejalats või matkajalats. Soovitavalt võileivad ja jook (vesi) kergeks eineks looduses.
Õpipädevused:
Õpitulemused:
Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:
Seosed riikliku õppekavaga: väärtustab säästvat eluviisi, oskab esitada loodusteaduslikke küsimusi ja hankida loodusteaduslikku teavet, oskab looduses käituda, huvitub loodusest ja looduse uurimisest. Õppeprogrammis tutvustatav seotakse osaleva klassi ainekavaga riikliku õppekava baasil.
Seosed keskkonnateadlikkuse ja säästva arengu teemadega: käsitletakse metsa eluringi, säästvat looduskasutust ning käitumist looduses, arutletakse kliimamuutuste mõju üle Eesti loodusele.
Meetodid:
Õppeprogrammi koostamisel oleme seostatult käsitlenud loodus- kultuuri-, sotsiaalset ja majanduslikku keskkonda ning kujundanud sisult tervikliku teaduspõhise programmi, mis sisaldab eesmärgipäraseid ja programmi eesmärkide saavutamist toetavaid mõtestatud tegevusi. Kasutame mitmekesiseid kaasavaid aktiivõppemeetodeid, kohandades tegevused vastavale sihtrühmale.
Juhis õpetajale:
Kohalejõudmiseks saab kasutada ka ühistransporti (bussid 34A, 102, 30, 101, 103, 170, J6, J6K, J6N).
Vajalik varustus: tavapärane aastaajale vastav õuejalats või matkajalats. Soovitavalt võileivad ja jook (vesi) kergeks eineks looduses.
Õpperühma saatva õpetaja roll: õppekäigu kokkuleppimisel täpsustada õpperühma suurust, vanust ja võimalikke erivajadusi ning soovi korral täpsemat fookust. Õppekäigu ajal eeldame, et õpetaja tagab osalejate võimalikult asjakohase ja distsiplineeritud käitumise ning osaleb soovi korral omal äranägemisel kõikides moodulites.
Soovi korral saab õppeprogrammi läbi viia ka muudes asukohtades.
Hindamine ja tagasiside: eesmärkides kirjeldatud õpiväljundite saavutamist hinnatakse esmaselt retkejuhi poolt jooksvalt iga mooduli lõpus ning ühiselt suuliselt õppeprogrammi lõpus kokkuvõtete ja tagasiside arutelul. Programmis osalenud õpetajalt küsitakse tagasisidet õppeprogrammi kvaliteedi kohta e-kirjaga kahe nädala jooksul. Õpetajale pakutakse võimalust arutada kahe nädala jooksul peale kirjaliku tagasiside andmist tagasisidet ja parendusettepanekuid.
Sihtgrupp:
Kestus:
Grupi suurus:
Toimumise aeg:
Hind:
Lisainfo:
Grupi suurus kuni 25 inimest, maksumus 144 eurot koos käibemaksuga. Suuremate gruppide puhul kaasatakse teine juhendaja ja käsitletakse kahe grupina (sh maksumuse osas).
Soovi korral saab õppeprogrammi läbi viia ka muudes asukohtades.
Läbiviimise koht:
Läbiviimise asukoht:
59.467591229498, 24.927906288734
Maakond:
Keskus:
Otsekontakt:
Keel:
Viited:
Seotud failid:
Õppeprogramm "Loodus ja inimene linnalähedases metsas"
Pikk kirjeldus:
Õppeprogramm koosneb sissejuhatusest, viiest temaatilisest osast ja kokkuvõtvast arutlusest:
- Sissejuhatus (10 minutit). Koguneme lagendikule ja vaatame, mida enda ümber näeme. Lepime kokku käitumisreeglid õpperetkel. Räägime ohutust viibimisest ja turvalisusest metsas ning õppeprogrammi metsaalast. Jaguneme viieks tiimiks ja jagame töölehed.
- Tutvumine metsaga (40 minutit). Teeme retke erinevatesse kasvukohatüüpidesse (nõmmemets, lodumets ja salumets; männik, kuusik, kaasik). Räägime metsa elutsüklist, vaatame erinevas arengujärgus olevaid puid ja metsapõlvkondade vaheldumist. Võrdleme looduslikku ja istutatud metsa ja alusmetsa.
- Praktilised katsed (30 minutit). Viime läbi praktilisi katseid ja ülesandeid – määrame puid tüvede põhjal, mõõdame kasvava puu kõrgust, hindame vanust, uurime mulda ja taimi.
- Koprad (20 minutit). Vaatame kobraste tegevuse jälgi: langetatud puud, vanad ja värsked kännud, koprarajad. Räägime, millised puud kobrastele maitsevad ja miks. Imetleme kõrget pesakuhilat ja kopratiike. Arutleme, kuidas kobras on loodusele kasulik ning millistes asukohtades ja miks inimesele ebasobiv. Vaatame, kuidas saavad rebane ja kobras kõrvuti elada.
- Inimene looduses (30 minutit). Katsetame koolis erinevates ainetundides õpitut ühiselt näitlikustada loodusobjektide peal. Räägime aktiivsest puhkusest ja taastumisest looduses ning viime läbi sellekohaseid aktiivtegevusi. Arutleme inimtegevuse mõju üle näidete varal looduses. Külastame Peeter Suure merekindluse Kaldase stolli ava ning Miku raudkive.
- Tunnetame metsa ja metsapaus (30 minutit). Kasutame oma viit meelt metsa tunnetamiseks. Vaatleme metsa. Kuulame metsa. Kompame puid ja erinevaid objekte väikesel juhendatud rajal. Haistmis- ja maitsemeelt rakendame taimetee (piparmünt) nautimisel. Söögipaus kaasavõetud võileibade ja joogiga.
- Kokkuvõte ja tagasiside (15 minutit). Võtame kokku õppepäeval omandatu. Arutame, mida me sellest edaspidiseks kaasa võiksime võtta. Räägime jätkusuutlikust loodushoiust ja elukeskkonna kaitsmisest ning kuidas saaksime selles meile sobivalt panustada.