
Programmi käigus tutvustatakse võtteid metsas eksimise vältimiseks ning mida teha eksimise olukorral. Õpitakse valmistama okstest onni ja süütama lõket ilma tikkudeta, õpitakse kohapeal kasutama looduslikke ressursse ja nende vajalikkust hindama looduses iseseisvalt hakkama saama. Lisaks õpitakse joogivee leidmise võimalusi looduses, kuidas vältida eksimist, märku andmist otsijatele, looduses toidu leidmine, alajahtumise vältimine, orienteerumist looduses, eksinu abistamist, abivahendite kasutamist ellujäämisel. Lõkkel keedetakse teed ja soovi korral ka suppi. Korratakse kooliprogrammis õpitut: ilmakaared, reljeef, päikeseenergia, vesi, filtratsioon, päikesekiirgus, destilleerimine, taimed, loomad, energia, meeled.
Programmi kohandatakse puuetega lastele vastavalt õpilaste individuaalsetele õppekavadele. Pole võimalik kohaldada abivahendiga liikujatele.Meie juhendajad on saanud puuetega inimestega tegelemiseks ettevalmistuse ja läbinud esmaabi kursuse.
Õpipädevused:
Õpitulemused:
Teab, kust saada joogivett ja kuidas seda välitingimustes puhastada.
Toob näiteid inimtegevuse mõjust looduskeskkonnale.
Oskab selgitada looduskaitse vajalikkust.
Kirjeldab, kuidas ära hoida õnnetusjuhtumeid.
III kooliaste õpilane:
oskab orienteeruda loodusmärkide abil;
oskab kasutada teadmisi looduses viibimisest (varjualuse ehitamine, sooja hoidmine, joogivesi, riietus jne);
oskab valmistada lõket ohutult ja looduslikult;
tunneb matkatööriistu ja oskab neid kasutada.
selgitab põhjavee kujunemist ja võrdleb katse abil erinevate pinnaste vee läbilaskvust; 6) kirjeldab joogivee saamise võimalusi ning põhjendab vee säästliku tarbimise vajadust;
väärtustab säästlikku eluviisi;
tunneb Eesti levinumaid metsapuid ja -taimi.
Seos õppekavaga ja ainetevaheline lõiming:
Õpitakse matkatarkusi ja looduses liikumist:
- veeohutus (käitumine, üksteisega arvestamine, veesõidukid, turvavarustus)
- looduses liikumine kaitsealal (piirangud, lubatud-keelatud tegevused)
- orienteerumine kaardi järgi
- looduse vaatlemine (erinevat tegevusjälgede tundmaõppimine)
- looduse vaatlemine (orientiiride jälgimine, tähele panemine)
- söödavate ja mürgiste taimede tundmaõppimine
- meeskonnatöö harjutamine
- ohtude märkamine
II kooliaste:
2.1.6.3. Elu mitmekesisus Maal
2.1.6.8. Pinnavormid ja pinnamood
2.1.6.12. Mets elukeskkonnana
2.1.6.17. Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis
III kooliaste:
2.1.9.3. Loodusnähtused
2.1.9.4. Elus- ja eluta looduse seosed
2.2.4.9. Ökoloogia ja keskkonnakaitse
Meetodid:
Kogemuslik ja elamusaktiivõpe, praktiline käitumine juhendaja juuresolekul, grupiülesanded tikuta tule süütamine, metsaonni ehitamine, töövahendite käsitlemine looduses, räätsadega liikumine pehmetel pinnastel.
Kasutatavad vahendid:
Kõik programmiks vajalikud vahendid on retkejuhil kaasas oksakäärid, oksasaag, kirves, nuga, tulepulk, kompass, veeämber, räätsad jne.
Juhis õpetajale:
Riietus ja jalanõud palume valida vastavalt ilmastikule ja õues viibimiseks. Tutvustage õpilastele eelnevalt programmi teemat ning asukohta. Alustada teema tutvustamisega koolis, et õpilastel on võimalus omandatud teadmisi rakendada praktikasse looduses liikudes. Peale õppekäigu toimumist jätkake teema käsitlemist koolis. Korrake programmil nähtut/kuuldut.
Sihtgrupp:
Kestus:
Grupi suurus:
Toimumise aeg:
Hind:
Lisainfo:
Viime programme läbi soovi kohaselt haridusasutustes või soovitud asukohas.
Erivajadustega õpilaste osalemise puhul on vajalik võtta kontakti. Selgitame välja puuded, erivajadused ja taristu võimalused.
Tagasisidet õppeprogrammi kvaliteedi kohta saab anda keskkonnahariduse veebilehe kaudu. Vahetu tagasiside õpetajalt ja õpilastelt saadakse programmi kokkuvõtte tegemisel suuliselt: millest räägid oma kaaslasele või perele, mis õnnestus, mis üllatas, mis häiris, mida teha teisiti, kas tuled uuesti järgmisele programmile.
Juhendajate hariduslik valmisolek.
Priit Adler: kõrgharidus- õpetatud agronoom, keskkonnaspetsialist, keskkonnamõju hindaja, müraekspert, loodusgiid tase 5, noorsootöötaja tase 6, matkajuht, TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.
Ain Aasa: kõrgharidus, loodusainete õpetaja, loodusgiid, matkajuht, TÜ uurimusliku õppe tunnistus, koolitatud maaelu nõustaja, Loodustarkuse Teadushuvikooli õpetaja.
Läbiviimise koht:
Läbiviimise asukoht:
59.487555576946, 25.26725605
Maakond:
Keskus:
Otsekontakt:
5132149
Programmi läbiviija:
Keel:
Pikk kirjeldus:
Sissejuhatus
15 min – Õppekäigu eesmärkide tutvustamine. Kuidas käituda metsas ja õppekäigul, ohutusreeglite selgitamine
Tegevused 2,5 h
Programmi käigus tutvustatakse võtteid metsas eksimise vältimiseks ning mida teha eksimise olukorral. Tähistama oma teekonda, jätma selgelt eristatavaid märke otsijatele ning andma märku otsijatele. Õpitakse valmistama okstest onni ja süütama lõket ilma tikkudeta, õpitakse kohapeal kasutama looduslikke ressursse, vajalikkust, hindama objektiivselt olukorda, et looduses iseseisvalt hakkama saama. Õpitakse joogivee saamise võimalusi looduses, selle puhastamist ja keetmist, eksimise vältimist, märku andmist otsijatele, looduses toidu hankimist, alajahtumise vältimist, orienteerumist looduses, eksinu abistamist, abivahendite kasutamist. Lõkkel keedetakse teed ja soovi korral ka suppi. Korratakse kooliprogrammis õpitut: ilmakaared, reljeef, päikeseenergia, vesi, filtratsioon, päikesekiirgus, destilleerimine, taimed, loomad, energia, meeled. Söögipaus 30 minutit vastavalt õpilaste söögiaja harjumusele ja soovile.
Kokkuvõte
15 min - Kokkuvõte õppekäigust. Küsimus mida teha eksimise vältimiseks looduses?
Tegevus põhikooli õpilastele – kust saab juua ja süüa looduses ja kuidas mitte eksida.