kuumaõhupall
Autor: Roomet Ild
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Inimene on alati tahtnud lennata ja püüdnud leiutada viise, kuidas õhus püsida. Kui avastati, et kuum õhk on jahedast hõredam ning et õhku saab püüda „ümbriku sisse“, valmisid esimesed kuumaõhuapllide prototüübid. Esimesena sai lendamiseks mõeldud agregaat kasutust sõjalisel otstarbel: õhupallil sõitjaid ehk aeronaute kasutati luurajatena.

Tänapäeval on kuumaõhupallisõit pigem meelelahutus või hobitegevus. Sama füüsikalise põhimõttega on igaühel võimalik tutvuda veel levinuma seadeldise – taevalaterna näitel. Kuidas aga kuumaõhupalli või taevalaternat juhtida saab? Mis paneb neid õhku tõusma ja kuidas need tagasi maa peale tuua?

Maakond: Harjumaa
Haridusprogramm
Autor: Roomet Ild
Sihtgrupp: 4-6 klass II kooliaste, 7-9 kl III kooliaste
Lühikirjeldus:

Veealuse maailma salapära ja ilu on alati inimesi köitnud. Kui tänapäeval võib allveemaailma avastada juba turistina, oli sukeldumise ja veealuse transpordi algus hoopis keerulisem. Kõigepealt oli vaja välja mõelda, kuidas saada inimene vee alla koos vajaliku õhuvaruga. Järgmiseks tuli lahendada probleem, kuidas inimorganismi kaitsta vee surve eest, millega veeorganismid on sügavustes kohanenud.

Allveelaevasõiduga seonduvad küsimused saavad selgemaks õppeprogrammis, kus õpilased katsetavad vedelike tihedustega ja võimalustega õhku vee alla viia. Lisaks käsitletakse õppeprogrammis ka tiheduse sõltuvust temperatuurist ning tiheduse ja ruumala seoseid.

Maakond: Harjumaa